Zoeken op internet gebeurt meestal via Google, Bing of andere zoekmachines. Opdat jouw website goed gevonden zou worden is het belangrijk jouw gegevens te optimaliseren voor die zoekmachines. Dit optimaliseren noemt SEO en staat voor Search Engine Optimization, wat zich in het Nederlands laat vertalen tot Zoekmachine Optimalisatie. SEO is niets meer en niets minder dan de optimalisatie van jouw internetpagina(s) zodat ze beter ranken (beter gepositioneerd geraken) in de zoekresultaten van Google, Bing en andere zoekmachines.

Om echt te begrijpen hoe SEO werkt gaan we best even kijken hoe een zoekopdracht werkt. Onderstaande video komt recht van Google’s website en legt perfect uit hoe een zoekopdracht in z’n werk gaat.

Google servers

Alles verloopt dus via de Google Index Servers en de Google Doc Servers daarom is het heel belangrijk dat jouw gegevens daarin terecht komen. Zo niet blijven ze verborgen voor de internetgebruikers die jouw zoeken.

Wanneer kom je in die servers terecht en wat moet je daarvoor doen? Hoe de algoritmen van een zoekmachine precies werken is een goed bewaard geheim maar onderstaande tips zullen ervoor zorgen dat jouw site alvast stijgt in die ‘Pageranking’.

Inhoud

Om goed gevonden te worden is het belangrijk dat je webpagina’s goede artikelen tonen. Meerdere pagina’s over je producten of diensten is steeds beter dan één allesomvattende pagina. Deze tekstfactor is belangrijk om de zoekmachine duidelijk te maken waarover jouw website gaat. Flash of Javateksten worden niet opgenomen door de zoekmachines. Diezelfde Flash wordt ook niet weergegeven op Apple browsers.  Het gebruik van Flash is dus sterk afgeraden.

Voor zoekmachines is vooral de eerste pagina (homepage) heel belangrijk. Zorg dat alle noodzakelijk info daarop staat en link dan naar de subpagina’s.

Keywoordkeuze

De juiste trefwoorden kiezen (metatags of focus) is belangrijk. Het is echter net zo belangrijk dat die focuswoorden ook daadwerkelijk in je pagina’s of berichten staan. Zo niet zal Google of Bing die toch niet opnemen in de index. Verkoop je bijvoorbeeld aardappelen, zorg dan dat dit woord enkele keren weerkeert in je pagina’s of berichten.

Inkomende links

De belangrijkste criteria die zoekmachines gebruiken zijn de inkomende links. Wanneer een zoekmachine heel wat websites of berichten vindt die linken naar jouw website dan stijgt jouw ‘Pageranking’ omdat de zoekmachine ervan uit gaat dat jouw website veel heeft te bieden. Beschouw elke link als een bonuspunt. Kwantiteit is hierbij belangrijker dan kwaliteit. Deze ‘link-building’ blijkt de belangrijkste factor te zijn bij SEO.

Gebruikte techniek

Veel zoekmachines beoordelen jouw website op de technische aspecten. Daarbij is het belangrijk dat de techniek, de mens dient. Doordat veel internetgebruikers surfen via hun mobieltje is het belangrijk dat jouw website voorziet in een ‘responsive’ mode. Daarbij wordt inhoud, afbeeldingen en opbouw van de website, automatisch aangepast aan het kleine schermpje van een smartphone. Vooral voor Google is dit heel belangrijk. Is jouw website responsive, dan krijg je meteen een serieuze stijging van je Pageranking.

Een handje helpen

Om het de zoekmachines wat gemakkelijker te maken wordt deze SEO automatisch uitgevoerd door jouw website (voor zover jouw webbuilder dit heeft voorzien).