Het is zelden dat Google openlijk een nieuwe rankingsfactor aankondigt: de grootste zoekmachine ter wereld gaat per direct SSL / HTTPS als rankingssignaal inzetten. Voor iedere websitebeheerder en marketeer iets om rekening mee te houden. Voorlopig is het bij Google nog een lichtgewicht SEO-factor, maar de impact ervan zal ongetwijfeld snel toenemen.

De grootste zoekmachine, Google, wil het surfen op internet, al dan niet via Google, een stuk veiliger maken. Google voert hier de volgende reden aan toe: Als internet gebruiker en als site-eigenaar wil je niet het gevaar lopen dat anderen (lees: hackers) ongewenst inzicht krijgen in jouw online gedrag. Iets wat tegenwoordig steeds vaker gebeurd als je bijvoorbeeld ergens van een (onbeveiligde) WiFi-hotspot gebruik maakt en sites bezoekt zonder HTTPS. Google wil zijn gebruikers (vrijwel iedereen dus) door dataversleuteling op een zo hoog mogelijk niveau beschermen.

Wat is een SSL certificaat?

Een SSL beveiligde site herkent u aan het groene slotje en de HTTPS aanduidingSSL staat voor Secure Sockets Layer, een protocol dat gegevens versleuteld via het wereldwijde web verstuurt. Wanneer je een SSL certificaat koppelt aan een website betekent dit dat de gegevens die via deze website worden uitgewisseld, dit op een veiligere manier doen. In plaats van ‘HTTP’ zie je nu ‘HTTPS’ voor de domeinnaam in je browser verschijnen samen met het icoon van een slotje. Wellicht ben je hier wel bekend mee, je ziet het wanneer je gebruik maakt van internetbankieren en wanneer je online betaalt of online aan het shoppen bent.

Is mijn site nu slechter vindbaar bij Google?

Het antwoord is: een beetje wel. Jouw site zal een mindere ranking bij Google krijgen wanneer je geen gebruik maakt van HTTPS. Dit zal in de toekomst steeds meer bepalend worden.

Door het SSL certificaat geef je aan dat jouw website betrouwbaar is en dat je de privacy van de bezoekers respecteert. Voor de bezoeker is jouw veilige website te herkennen aan een slotje voor de url in de adresbalk van de browser. Door hierop te klikken kan deze dan ook de geverifieerde bedrijfsinformatie zien.

Doe je het enkel maar voor SEO? Dan kun je je tijd en geld beter besteden aan goede linkbuilding of betere content. Wil je echt een veilige omgeving bieden voor je bezoekers? Dan is SSL een heel goed idee. Met alleen SSL heb je echter nog niet meteen een veilige site, zorg ervoor dat je altijd de laatste (security) releases of versies van je CMS, plugins, OS, enz. draait en dat je kiest voor een goed wachtwoord.  Voor dit laatste zorgen wij.